Contact

JHED Media
Postbus 1315
9701 BH Groningen

Tel: 050 - 589 3403
Fax: 050 - 589 3405

Nieuws

Potentie van sociale netwerken overschat?

Bereik is beperkt, onvoldoende interesse voor bedrijven bij de gebruiker.

Gepubliceerd: Woensdag 16 mei 2007

Het lijkt een nieuwe trend, bedrijven die online communities gebruiken om consumenten te bereiken. Uit onderzoek van MarketResponse blijkt echter dat gebruikers van netwerken als Hyves en Second Life minder betrokken raken met adverterende merken dan algemeen wordt aangenomen.

MarketResponse ondervroeg 505 Nederlanders over hun houding ten aanzien van online communities. Van hen is maar liefst 67 procent niet nieuwsgierig naar adverteerders en heeft 37 procent geen positieve indruk van de adverteerders. Slechts een kwart beschouwt bedrijven die adverteren in online communities als innovatief.

Via nieuwe internetconcepten als Second Life en Hyves, ook wel bestempeld als "Web 2.0", worden mensen zelf actief betrokken bij het maken van content en kunnen zij nieuwe contacten opdoen en virtuele werelden creëren. Diverse bedrijven hebben hier de afgelopen tijd op ingespeeld door te proberen eigen gemeenschappen en platformen op te bouwen binnen deze communities. Zowel het bedrijfsleven als de overheid besteedden de laatste tijd veel van hun marketingbudget aan het opbouwen van eigen virtuele ontmoetingsplaatsen binnen de bekende netwerken.

Gebruikers zien online communities vooral als een sociale ontmoetingsplaats met amusement als voornaamste functie. Uit het zelfde onderzoek blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders wel eens een bezoek heeft gebracht aan een online community. Toch kennen sites als Second Life vaak slechts een kleine groep trouwe gebruikers.

Doordat het aantal consumenten dat bedrijven met hun vertegenwoordiging in online communities weten te bereiken vaak tegenvalt en de uitvoering de nieuwsgierigheid van gebruikers onvoldoende weet te prikkelen, valt te twijfelen aan de meerwaarde om binnen de online marketingstrategie gebruik te maken van sociale netwerken. Als het al vruchten af werpt, dan zal dit vooral het geval zijn bij bedrijven die jongeren willen betrekken bij hun producten en hun merk willen verbinden aan vernieuwing en nieuwe trends. Het rendement van aanwezigheid in online communities blijft vooralsnog onduidelijk.