Contact

JHED Media
Postbus 1315
9701 BH Groningen

Tel: 050 - 589 3403
Fax: 050 - 589 3405

Nieuws

Nederland voorop in social media

Nederlanders massaal aan het social netwerken en social bookmarken.

Gepubliceerd: Maandag 3 december 2007

Internetgebruikers worden steeds meer uitgenodigd om zelf een actieve rol te hebben in het aanbod van informatie op het wereldwijde web. Dit zag je de afgelopen jaren al door de opkomst van persoonlijke weblogs en sociale netwerksites, een ontwikkeling die ook wel onder het paraplubegrip 'web 2.0' wordt genoemd, het nieuwe internet waarin iedereen bijdraagt.

Diverse media kopten de afgelopen weken dat ons land voorop loopt in wat wordt betiteld als de 'sociale mediarevolutie'.

Een vrij nieuw verschijnsel is social bookmarken. Het opslaan van favoriete sites in de browser is niet nieuw, maar bij social bookmarking koppelen gebruikers deze aan een online profiel, met de mogelijkheid deze te delen met de rest van de wereld.

Als dit principe wordt toegepast op nieuws, dan spreken we van social news. Sites die een door de bezoekers samengestelde lijst met links naar nieuwsberichten presenteren schieten als paddestoelen uit de lucht. Voorbeelden zijn NuJij en MSN Reporter (Nederland) en Digg en StumbleUpon (internationaal).

Aansluitend op deze ontwikkeling experimenteren we momenteel bij GPUpdate.net en FCUpdate.nl of dit ook bij de bezoekers van deze sites aan zou kunnen slaan. Sinds kort tref je daarom onderaan de nieuwsartikelen op deze websites een aantal knopjes aan waarmee je de artikelen direct kunt toevoegen op enkele social news sites. Of, wanneer ze hier al op staan, je stem kunt geven aan het artikel zodat deze een meer prominente plek krijgt.